There was an error in this gadget

Wednesday, October 14, 2009

hanyasanyaMu

Ya Allah. Hamba jenis apa aku ini? Melupai diriMu sedangkan cukup daku sedar bahawa diriku, nyawaku, dan jasadku sesungguhnya dibawah pemilikan; kekuasaanMu.

Ya Allah. Hamba jenis apa daku ini? Mengatakan akan mati, namun daku berbuat sesuka hati bagaikan mati bukanlah suatu yang pasti, dan balasanMu akan setiap tingkah laku hanyalah omongan mimpi.

Ya Allah. Hamba jenis apa daku ini? Mengakui bahawa Dikaulah pemberi rezeki. Namun, amat senang dengan harta dunia yang melimpah ruah sedangkan jelas daku mengetahu bahawa sesungguhnya Dikaulah Allah Yang Maha Adil dan Saksama.

Ya Allah. Hamba jenis apa daku ini? Berkata akan cinta padaMu, merindui diriMu. Namun, daku senang sekali didampingi cinta sesama makhluk yang belum pasti membawa kebahagiaan yang hakiki.

Ya Allah. Hamba jenis apa daku ini? Sering mengatakan ingin hidup dalam qanaah. Namun, cukup daku senang apabila mampu membuat insan lain berasa kagum akan diriku, sedangkan daku tahu bahawa pujian merupakan racun yang sungguh berbisa.

Ya Allah. Hamba jenis apa daku ini? Sering sahaja daku berkata bahawa hanya padaMu jualah daku bermohon dan meminta pertolongan. Namun, seringkali aku terlebih dahulu meminta bantuan sesama makhluk mendahului meminta dariMu.

Ya Allah. Hamba jenis apa daku ini? Yang melakukan dosa dengan leluasa tanpa mengingati akan mati dan balasan azab seksa yang dijanjikan bagi setiap pelaku dosa. Hamba jenis apa daku ini? Sering daku baca di dalam al-Qur’am akan janji-janjiMu untuk setiap hamba yang menderhaka. Kulit yang bakal dibakar, lidah yang bakal digunting, otak yang bakal menggelegak, tangan yang bakal dipasung, tengkuk yang bakal diikat beban, kaki yang bakal diseret jauh, mata yang bakal hancur dimamah tembaga menggelegak, dan tubuh yang bakal terendam dalam nerakaMu yang maha panas lagi maha menyeksakan. Mengapa masih leluasa dosa daku lakukan? Apakah iman yang daku himpun selama ini hanyalah mimpi dan kesenangan daku melepaskan diri daripada mata dunia yang memandang.

Ya Allah. Jadikanlah daku hamba yang taat, kasih, setia, dan cinta padaMu. Tiada yang lain hanyalah diriMu, hanyasanya diriMu.

No comments:

Blog Stats

SEKAYU

SEKAYU