Monday, July 6, 2009

My new friends


Ini teman-teman saya. Dari unit BM PJ KS. perkenalan yang tercipta baru sahaja berusia setahun jagung. kami masih dalam proses taaruf. namun, dalam proses ini bukanlah semudah yang diimpikan mahupun pernah dibayangkan. memahami manusia bukanlah semudah membaca buku panduan komputer mahupun alat eletronik yang lain. manusia merupakan makhluk yang paling kompleks penciptaannya. namun, semakin dalam kita memahami teman-teman serta kenalan yang hadir di sekeliling kita, semakin kita menghargai nikmat kehidupan yang sebenar.
Saya teringat kata-kata seorang ulama terkenal "Kamu akan menikmati hidup ini jika kamu punya teman yang soleh. Merekalah hartawan, dan bangsawan yang sebenar." Mengenali Rosa, Syafiq, Aidil (roommate saya), Adib, Nizam, Fuad, Shaifullah, Izzudin, Asni, dan Pok Loh membuatkan saya lebih mengerti akan hidup dan penghidupan. Sesungguhnya kehadiran mereka tatkala saya bersendirian membuatkan hati saya berbunga riang dan tawa. Namun, adakalanya hati saya terguris dengan beberapa sikap yang tidak menyenangkan hati. Namun, secepat istighfar meniti bibir, secepat itulah saya mengeri akan ketidaksempurnaan insan. Untuk mencari teman yang sempurna adalah suatu yang mustahil, dan tidak mungkin menjadi kenyataan.
Persahabatan merupakan sebuah wahana kehidupan yang membuatkan hidup kita berseri. Teman bicara, bersuka, dan bersedih itulah mereka. Maafkanlah seandainya ada wujud khilaf dan lupa. Dan, sebagai seorang sahabat, hargailah teman-teman anda sebagaimana anda ingin dihargai. Tidak salah memberi hadiah, ciuman, mahupun ucapan I LOVE YOU. Sesungguhnya mereka akan merasa lebih dihargai dan disayangi. Namun, biarlah setiap perlakuan dengan niat yang betul dan tidak menyeleweng. Binalah perhubungan yang dirahmati Allah, jadilah teman yang menyatakan sayang kerana Allah. Elakkan pergaduhan, namun, saling tegur-menegur tatkala adanya kesilapan. Berpeganglah pada iman, nescaya setiap perhubungan akan aman.
Kepada teman-teman BM PJ KS, dan setiap insan yang mengenali saya, saya doakan semoga dirahmati Allah dan hubungan kita akan terus berkekalan. Barakallahu Fikh.
Assalamualaikum...

No comments:

Blog Stats

SEKAYU

SEKAYU