Tuesday, July 7, 2009

Puisi Untuk Wanita


Wanita
Engkau pengisi hatiku
Engkau penghuni jiwaku
Engkaulah juga kekuatan dan daya
Tatkala aku tersungkur dan lemah.

Wanita,
Bukan aku cari paras terindah
Bukan juga harta yang mewah
Mahupun keturunan berdarjah
Cukup sekadar penguat jiwa yang lemah

Nyatanya
Diri ini terpesona
Melihat sinaran cerah
Menerangi hati dan rasa
Seorang insan bernama lelaki
Dengan iman yang dikau miliki
Teranglah jiwa bersinarlah hati

Wanita,
Sungguhpun kekadang aku terbayang
Juga mimpikan akan kesempurnaan,
Kejelitaan umpama Zulaikha
Kelincahan umpama Aishah
Sungguh setia bagaikan Khadijah
Hatimu kental setabah Fatimah
Sungguh penyayang bagaikan Siti Hajar
Namun aku sedar.

Wanita,
Aku tahu akan diriku
Bukanlah semulia Muhammad
Apatah lagi sekacak Yusuf
Bukan juga sebijak Khidir
Ataupun juga setabah Ayub
Mahupun memiliki kesabaran Ismail
Namun,
Sedaya diri dan jiwa
Cuba aku contohi mereka
Di dalam sujud dan doa
Di dalam hidup dan lena

Wanita,
Walaupun kesempurnaan bukan milik kita
Namun,
Cukuplah bagiku
Sempurna bagiku
Andai engkau mencontohi semua yang mulia

No comments:

Blog Stats

SEKAYU

SEKAYU