There was an error in this gadget

Friday, March 5, 2010

Sebuah Picisan Hati

Saya baru sahaja usai membaca sebuah buku yang meruntun jiwa; Bidadari Dari Timur, karangan Datin Tuan Sabariah dan disusun oleh Ili Sarah Annual Bakri. Bagi saya buku tersebut sangat menarik dan menguntumkan beribu manfaat yang sepastinya memutikkan kepuasan membacanya. Bukan sahaja kerana bahasa indah yang menjadi mainan wacana tulisan, namun juga kerana isinya yang penuh dengan wadah hikmah.

Indahnya hidup jika punya teman yang amat memahami akan isi hati. Indahnya berteman ketenangan saat dunia ini bergelojak dengan gelora yang membadai. Alhamdulillah, ukhwah saya dan kimie kembali bertaut setelah setahun membiarkan diri masing-masing untuk bermuhasabah. Sehebat manapun insan, dia tetap memerlukan teman dan sahabat. Sebagaimana hadirnya Abu Bakar as-Siddiq dikala Rasulullah sendirian, adanya Ali tatkala baginda kebuntuan, tibanya Umar di saat Nabi Muhammad memerlukan bantuan, dan wujudnya Usman tatkala kekasih Allah itu perlukan kekuatan, begitulah juga diri saya yang lemah lagi hina ini.

Indah hidup Tuan Guru Nik Aziz kerana bunga miliknya berkembang kuntum kekal mewarnai latar taman yang berubah, apakah masih ada bunga putik yang menunggu kembangnya dengan setia sedangkan bunga yang lain sedang enak diulik kumbang yang berwarna. Apakah tega bunga meninggalkan rumpun, dan apakah kekal indahnya bunga di halaman rumah sedangkan dirinya layu tatkala rumpun mulai memekarkan bunga yang baru.

Ya Allah. Kurniakan daku penyejuk mata yang menjadikan dunia ini indah untuk mengejar akhirat yang sepastinya jauh lebih indah.

Amin

No comments:

Blog Stats

SEKAYU

SEKAYU