There was an error in this gadget

Sunday, March 28, 2010

Will You Marry You?

Assalamualaikum.

Pernah tidak kita terfikir untuk berkahwin. Tentu kita senaraikan mengenai ciri-ciri muslimah/muslimin idaman hati. Tentang sikapnya yang sopan, bicaranya yang indah, langkahnya yang anggun, budi pekerti yang mulia, serta ibadah yang mantap. Ada juga yang menginginkan pasangannya yang mencintai Allah, dan tidak kurang juga yang mengukur cinta melalui zahir individu tersebut. Tentang kacak dan jelita, tentang rupawan dan HARTAWAN! Sungguh bermacam kriteria yang bakal muncul tatkala menyenaraikan kehendak kita.

Pernah tidak kita menyenaraikan sikap kita pula? Cuba dapatkan sehelai kertas dan sebatang pena, catat tentang kriteria yang ada pada diri kita. Jujur dengan diri sendiri. Lepas tulis terus padam, ataupun bakar terus kertas tadi. Rahsianya tersimpan antara kita dan Allah.

Lepas mencatat biografi diri kita, cuba bayangkan sekiranya kita; muslimin/ah menemui seseorang yang memiliki sifat yang sama dengan kita? Adakah kita akan mengahwini mereka? Ataupun dalam erti kata yang mudah, APAKAH SAYA AKAN MENGAHWINI SIFAT-SIFAT SAYA? Jikalau ya, maknanya saudara amat beruntung. Jikalau tidak, maknanya kita perlu berubah. Mula dari sekarang!

Ana semasa cuti ada senaraikan sikap-sikap ana, masya Allah. Harapnya ana tidak menemui insan sebegitu di dunia ini. Ana tekad untuk berubah, namun semuanya dengan izin Allah, dan semoga Dia izinkan ana. Ana pun tak sanggup untuk mengahwini diri sendiri, jadi mustahil untuk insan lain mengahwini ana. Untuk itu ana perlu berubah, bukan untuk kahwin sahaja! hik hik.. Untuk mengejar kepuasan hidup sebelum berjumpa dengan jalan kematian.

Moga Allah merahmati kita semua, dan diberi akan Dia kecintaanNya untuk kita rasa dan pupuk dalam jiwa yang tandus ini.

Amin

1 comment:

Tinta Al-Murabbi said...

salam~ perkongsian yg menarik akhi!! =)

kalau ana lah..alamatnya sampai ke tua lah ana tak kahwin hoho~

merubah diri kerana Allah s.w.t..tentu banyak perangsangnya di dunia ini..maka..inilah salah satu jalannya~

Blog Stats

SEKAYU

SEKAYU