Thursday, November 12, 2009

Perhiasan Terindah Untuk Duniaku


Masih tak habis-habis perangai sekolah rendah biarpun sudah berjanggut. Kadang-kadang memang melucukan namun mual pun ada juga.

Inilah yang a

ku hadapi saban hari. Karenah kawan-kawan yang mewarnai kanvas hidupku yang masih kekurangan. Soal jodoh menjodohkan, gosip menggosip bagaikan resam di alam belajar. Namun, terkadang aku sedar ia hanya gurauan, dan terkadang aku bimbang ia membawa kesan kepada aku mahupun insan lain yang terlibat. Hahaha

Kawan-kawan

Dunia merupakan hiasan, dan sebaik-baik hiasan ialah wanita (isteri) yang solehah. Inilah merupakan kata-kata Nabi Muhammad (pbuh).

Analogi daripada kefahaman saya mengenai hadis di atas ialah wanita merupakan pelengkap kepada kepada kediaman lelaki di dunia mahupun akhirat yang mana Allah kurniakan bidadari di sana yang cantiknya tidak pernah terbayang pada mata mahupun kotak fikiran.

Perhiasan dan

kehendak dalam memilihnya merupakan suatu kondisi jiwa yang tidak mampu dibuat oleh orang lain samada kawan-kawan, sahabat, teman, bahkan ibu bapa sendiri. Sememangnya ramai yang mengatakan bahawa pilihan ibu bapa merupakan pilihan yang terbaik, memang tidak saya sangkal. Namun, adakah perhiasan pilihan ibu bapa walaupun harganya jutaan ringgit menepati konsep kediaman kita, atau lebih tepat menepati kehendak jiwa kita.

Sesiapa pun mampu memberi, menghadiahi kita dengan bermacam perhiasan untuk menambah rias kediaman kita. Namun, seindah-indah hiasan, dan tentunya yang paling membawa makna adalah hiasan yang kita pilih, beli, dan jagainya sendiri. Dan, semestinya akan meluap rasa sayang akan perhiasan tersebut jika perhiasan tersebut hanya satu di dunia ini dan hanya dimiliki oleh kita. Ramai orang melihatnya, namun hanya anda seorang yang memiliki dan menyentuhnya sepenuh belaian. Tentunya kegembiraan yang tidak terucap dengan kata-kata.

Saya sering dit

unjuk rakan-rakan dengan perhiasan-perhiasan yang sungguh indah, cukup memikat hati. Namun, sehingga kini belum juga berjumpa dengan perhiasan yang memikat hati, dan mampu membuatkan hati membujuk rindu untuk memilikinya. Mungkin saya cerewet; kata kawan-kawan. Namun, saya bukan begitu. Cuma saya belum yakin adakah perhiasan yang saya lihat sebelum ini mampu menepati konsep kediaman yang saya miliki. Mereka mungkin indah, cantik, mahal, tulen, namun, apakah jiwa perhiasan itu mampu memasuki jiwa kediaman saya dan bersatu di dalamnya sebagai sebuah rasa yang mendamaikan jiwa.

Namun, saya juga menyimpan bimbang. Suatu hari nanti saya mungkin menemui perhiasan indah yang saya idamkan. Apakah mungkin pada ketika itu mampu saya jagainya dengan sepenuh jagaan dan perlindungan. Dan, dalam keindahan yang d

imiliki, adakah ia sebenarnya sudah pernah dimiliki sepenuhnya oleh insan-insan lain? Kebimbangan sebegini membuatkan saya buntu dalam pencarian. Hasilnya, biarlah saya mencari perhiasan abadi iaitu cinta Allah terlebih dahulu. Kerana cinta Allah hanya dimiliki oleh insan yang mencari cintaNya dan Dia tidak pernah akan khianat akan kesetiaan seorang kekasih. Apapun, perjalanan akan menjadi lebih indah andai ada yang sudi menemani perjalanan tersebut agar tidaklah saya jatuh tanpa ada pendokongnya. Sesungguhnya Allah mengerti akan niat hati saya.

So kawan-kawan. Jangan gosip-gosip lagi.

Perhiasan untuk kediaman saya hanya saya yang tahu untuk memilihnya kerana hanya saya yang tahu konsep kediaman hati saya. Hik hik.

Assalamualaikum.

No comments:

Blog Stats

SEKAYU

SEKAYU