Sunday, November 8, 2009

Wahhabi; Sunnah Kita Semua Sama

Sekarang ini sungguh hangat mengenai suatu isu yang cukup menyentuh hatiku. Saya pengikut wahhabi walaupun terpaksa mengamalkannya secara sembunyi. Bukan kerana saya takut, namun kerana saya menyimpan rasa damai yang berkekalan.

Dewasa ini tuduh menuduh di antara wahhabi dengan sunnah wal jamaah semakin hebat diperdebatkan. Namun, sungguh malang. Perdebatan berlaku kerana ideology yang berbeza dan hanya menggunakan pendapat akal semata-mata. Al-Quran dan Sunnah yang menjadi rujukan agung ditinggalkan sewenang-wenangnya. Apa perdebatan ini akan terus berlangsung sehinggalah antara dua yang bergaduh ini salah satunya memulakan perang dan yang satu hangus kebinasaan. Menang jadi arang, kalah jadi abu, dan yang musyrik bergembira, kerana dengannya mereka membakar makanan yang lazat-lazat.

Mengapa hal yang ini terjadi. Saya yang muda ini ingin menjelaskan sahaja, namun kepada pendapat tualah yang mereka mahu terima atau sebaliknya. Kerana menjadi adapt dunia hari ini, pendapat si kecil hanyalah kecil, pendapat si besar, dipandang besar biarpun akalnya senipis kulit bawang.

Wahhabi mahupun ahli sunnah wal jamaah kedua-duanya ada silap dan ada betulnya. Saya dan rakan saya (ahli sunnah) juga ada khilaf dan baiknya. Itu sememangnya adat dunia dan kita hambaNya yang maha lemah lagi kerdil. Wahhabi merupakan suatu wacana perpaduan tatkala kerajaan Islam di Turki dan di Tanah Arab mulai berpecah. Ramai yang menyatakan bahawa wahhabi punca Turki Uthmaniyyah jatuh rebah. Namun, jarang yang bertanya kenapa empayar agung itu jatuh dengan sebuah kefaham. Jawapannya telus dan mudah, kerana empayar itu bagaikan bola berisi angin. Luarnya nampak kukuh, namun dalamnya amat rapuh. Wahhabi telah melihat kepincangan ini dan ingin memperbetulkan keadaan agar kembali menjadi tenang serta mengikut syariat Islam yang sebenarnya. Khurafat dan bidaah berleluasa. Pemimpin bukan lagi memimpin kerana Allah, namun kerana dirinya sendiri, pemimpin tidak fikir untuk menyenangkan rakyat, namun memikirkan cara mencari kekayaan untuk dirinya sendiri. Wahhabi bangkit dan menyemai jihad untuk membangkitkan syiar Islam yang kian pudar. Apakah mungkin ingin sahaja kita melihat, dan menonton Islam di saat-saat dia merayu bantuan kita. Apa maknanya kita mengatakan cinta pada Allah dan RasulNya, namun kita bakhil saat seruan Islam memanggil-manggil. Apa sanggup kedua mata ini hanya melihat dan tidak berana berbuat apa-apa hanya kerana kerajaan khurafat itu berbayangkan struktur khulafak yang kian bobrok? Begitu yang diinginkan pihak yang lain???? Tepuk dada tanya iman!

Kami wahhabi bukanlah seburuk yang anda sangka. Memang kami tidak nafikan ada antara kami yang menyinggung perasaan insan-insan pengikut ahli sunnah wal jamaah. Namun, apa mungkin dalam segantang beras tidak ada melukut. Dan apakah mungkin kerana melukut, segantang beras dicurahkan? Pihak tuan juga ada yang menuduh kami kafir, kufur, murtad, dan terpesong daripada agama Islam? Apa ini?! Kami meyembah Allah, taat pada Rasulullah, meneladani hadis-hadis baginda, mentauladani al-Quran. Apa kami kufur? Apa kami ingkar? Apa kami murtad? Saya sungguh sedih dan terkilan membaca akhbar yang tidak habis-habis menyatakan bahawa wahhabi merupakan sesat dan membahayakan umat Islam. Namun, cukup saya hairan. Kami ini yang Islam ditindas, namun bangsa-bangsa lain yang jelas kekafirannya, kekufuran, dan kemurtadannya dibiarkan bebas leluasa melebihi burung-burung di langit. Sehingga hari ini, tidak pernah sekali saya membaca akhbar, mahupun majalah arus perdana mengenai bahaya agama Kristian, Hindu, Buddha, Yahudi, Sakai, Sikh, dan semacam lagi kekafirannya. Tidak pernah! Namun, agama Islam yang penganutnya menolak amalan-amalan yang tidak dibuat oleh Nabi Muhammad sallallahualaihiwasalam, menolak apa yang tidak tercatat dalam al-Quran; bidaah dan khurafat ditindas dengan sehabis-habisnya? Apa ini? Kegilaan apakah ini? Kebodohan apakah ini?

Tuan-tuan dan puan-puan.

Kita sesama Islam bergaduh bagaikan suatu yang adat dan kemestian. Sebagaimana sunni dan syiah yang tidak pernah padam api kemarahannya. Cuba kita perhati apa kesannya? Umat kita dipandang rendah melebihi hinanyadedebu kaki seorang hamba yang tidak ada agamanya. Apa tidak kita mengambil iktibar daripada hal yang ini? Apa ingin kita melihat pertumpahan darah yang bakal sekali lagu mencipta sempadan di antara kita yang digelar bersaudara. Mengapa tidak kita duduk semeja dan mencari jalan penyelesaian bagi membebaskan negara-negara Islam daripada belenggu penjajah, mengapa tidak kita menggunakan pendapat yang banyak untuk menukar ganti pemimpin yang bersangatan dalam takutnya dia untuk membantu negara-negara Islam yang merayu simpati. Pekakkah kita akan panggilan sayu dan pilu saudara-saudara kita di seluruh dunia? Butakah kita daripada melihat al-Aqsa yang dicabul oleh rabbai-rabbai Yahudi celaka? Buta?! Pekak?! Gila?!

Tidak mengiralah samada saya wahhabi, dan tuan-tuan sunnah wal jamaah mahupun sunni. Kita masih lagi Islam, bertuhankan Allah, berasulkan Nabi Muhammad, merujuk kitab al-Quran, berpegang pada hadis. Kita masih lagi sama. Sama-sama mencari redha Allah, mengejar syurga dan pengampunan, meminta kejauhan daripada neraka. Kita sama, tujuan kita sama. Kita menunaikan haji pada tempat yang sama, tarikh yang sama, syarat-syarat yang sama. Ihram yang kita sarungkan pada batang tubh juga sama warnanya. Kita sama-sama berjalan menuju Arafah, sama-sama melontar dengan niat membuang unsur-unsur kejahatan dalam diri. Kita bercukur juga sama-sama meninggalkan rambut. Kita hanya berbeza dalam mengamalkan perkara-perkara sunat. Itu sahaja. Apakah kerana perbezaan sekecil itu, kita melatah dan mengkafirkan sesama sendiri.

Tepuk dada tanya iman!

No comments:

Blog Stats

SEKAYU

SEKAYU