There was an error in this gadget

Monday, November 16, 2009

Permaisuri Jagalah Daulatmu


Semalam saya menyampaikan ceramah yang bertajuk "Perhiasan Terindah Dunia". Khas ditujukan buat kaum hawa yang sangat saya hargai. Memikirkan harga mereka yang kian jatuh pada dagangan mata kaum lelaki durjana membuatkan hati saya tersentak untuk bangun dan berbicara mengenai kebejatan yang sungguh mengusik jiwa. Ramai muslimah yang hadir. Alhamdulillah.


Tidak dapat pada masa ini untuk saya menceritakan sinopsis dengan lebih panjang memandangkan masa yang dikekang dengan kerja-kerja akhir sebagai SUAK Biro Agama di IPG ini. Sungguhpun begitu, pada masa yang akan datang saya akan cuba untuk menulis mengenai apa yang saya sampaikan semalam. Insya Allah.


Namun pesan saya buat muslimah anggun, jagalah dirimu sebaik-baiknya. Jangan biarkan kedaulatanmu tercalar kerana hanyut melayan kehendak nafsu buas insan-insan keparat. Andai kata hati ingin memutikkan cinta, carilah insan yang mampu membimbingmu menuju jalan yang diredhai oleh Allah. Tanyalah insan tersebut mengenai sebab cintanya kepadamu. Kerana hartakah? Kerana rupakah? Atau kerana iman dan harga diri? Jikalau kerana iman dan harga diri, mintalah pada insan tersebut supaya menjagainya untukmu. Minta padanya supaya jangan memurahkan harga dirimu, pohon pada si dia agar jangan cuba menguji keimananmu. Namun, sebaik-baik tempat memohon petunjuk adalah kepada Allah yang Maha Pengasih kerana hanyasanya pada Dialah kita hambaNya memohon agar segala kekusutan yang melanda jiwa.


Muslimah. Saya bukanlah muslimin sejati kerana saya mampu bercakap dan menasihati muslimah. Namun, saya hanyalah insan biasa yang cuba untuk menjadi yang terbaik buat Pencipta saya, Rasul saya, Agama saya, keluarga saya, dan juga insan-insan kecintaan saya. Doalah kepada saya agar dapat meniti hidup dengan iman dan takwa dalam perjalanan mengetuk syurga Allah yang Maha Indah.

1 comment:

محمد حذوان بن حميدان said...

semoga terus thabat dlm perjuangan..amin (^_^)

Blog Stats

SEKAYU

SEKAYU